چطور یک مطلب خوب برای وبلاگ بنویسیم؟ یا 7 فرمان طلایی که من همیشه در نوشتن متن استفاده می کنم.

یکی از کارهای روزمره ی من نوشتن است، گاهی برای وبلاگم و گاهی هم مجبورم برای بخش های مختلف شرکت متن دستورالعمل کارکنان یا راهنمای بخشی از نرم افزار را بنویسم. در این مطلب که قبلا خودش یک دستورالعمل بوده برای راهنما نوشتن سعی کرده ام 7 قانونی که سعی می کنم در نوشتن مطلب رعایت کنم را لیست کنم.


1-عنوان مطلب مهمترین بخش مطلب است!

کاربرها اول عنوان را می خوانند و اگر از آن خوششان آمد ادامه ی مطلب را می خوانند. عنوان نباید کلی باشد یا با خواندن آن نفهمیم مطلب در چه رابطه ای است، یا اغراق آمیز باشد

حتی خیلی از کاربرها فقط چند کلمه ی اول عنوان را می خوانند.

گوگل هم به عنوان، اهمیت خیلی زیادی می دهد. و هر چقدر کلمه ی کلیدی شما برای سئو به ابتدای سطر نزدیک تر باشد امتیاز بیشتری می دهد.

پس:

یک عنوان شفاف، سر راست که ترجیحا با کلمات کلیدی مهم برای سئو شروع شده باشد برای مطلبتان انتخاب کنید.

  • در عنوان عباراتی مثل "چطور" یا "10 راه برای ..." به کار بردن هم می تونه مفید باشه
  • عنوان ها را شخصی کنید، یعنی به جای اینکه عنوان شما شبیه عنوانی باشد که یک گوینده ی خبر یا یک اعلان رسمی دارد شبیه عنوانی باشد که یک دوست به رفیقش می گوید. از این طریق اعتماد جلب کنید.
  • کاربرها وقت ندارند تا جای ممکن در عنوان هم به کاربر بگویید که این مطلب چقدر وقتش را می گیرد.

2-عکس دومین موضوع مهم برای کاربر است تا بفهمد این مطلب به دردش می خورد یا نه.

عکس یک مطلب هر چه به دنیای واقعی نزدیک تر باشد بهتر است. در اینترنت پراست از عکس های رایگان که کاربران از آنها متنفرند . زیرا هزاران بار آنها را دیده اند. اما کاربرها عاشق عکس هایی هستند که مشخص باشد خودتان گرفته اید. تا جای ممکن از عکس های دست اول استفاده کنید.

همچنین عکس باید در یک نگاه مفهوم کلی را برساند . از عکس های کلی اجتناب کنید.

3- هر چه طول پاراگراف ها کمتر ، متن شما بیشتر خوانده می شود

متن باید روان و ساده باشد و در چند جمله ی کوتاه بیان شود. نیازی نیست به متن پر و بال بدهید . اینجا امتحان تشریحی نیست که هرچه بیشتر بنویسید استاد نمره ی بیسشتری بدهد. سعی کنید تا جای ممکن خلاصه نویسی کنید.

4- از بولت لیست و لیست های شماره ای استفاده کنید.

واضح است که کاربری که حوصله ی خواندن ندارد با لیست های شماره ای خیلی راحت تر رابطه برقرار می کند.

5-دستور دهید!

به جای در لفافه حرف زدن تا کاربر مجبور شود از لابه لای حرف های شما بفهمد چکار باید بکند به صورت مستقیم و مثل یک فرمانده ی نظامی دستور دهید.

6-از مثال استفاده کنید:

خیلی از کاربرها حال تطبیق دستور شما با کار خود را ندارند ولی با مثال به راحتی می فهمند منظور شما چیست.

7-از بولد، ایتالیک، تغییر رنگ و سایز و غیره برای روح دادن به متن استفاده کنید.

این علامت ها هم برای سئو خوب است و هم به کاربر کمک می کند تا مطلب شما را راحت تر بخواند.

Blogside
ارسال دیدگاه
برای ثبت دیدگاه باید شوید