۱۳ نکته برای نوشتن یک پست وبلاگ

اگر کسب و کار اینترنتی دارید احتمالا از اثربخشی و قدرت وبلاگ‌نویسی در فضای دیجیتال شنیده‌اید و می‌دانید که چقدر این کار می‌تواند در موفقیت بازاریابی شما نقش مهمی داشته باشد.


۱- شناختن مخاطبان خود: قبل از اینکه شروع به نوشتن وبلاگ خود بکنید باید شناخت واضحی از مخاطبان خود داشته باشید و آن‌ها را به خوبی درک کنید که چه چیزی قرار است بدانند. این کار لازمه‌ی آن است که از پرسونای مخاطب خود اطلاعات کافی داشته باشید. پرسونا یعنی اطلاعاتی درباره‌ی شخص خریدار و اینکه او چه علائق و طرز تفکری در زندگی خود دارد و الگوهای رفتاری او چیست. شناخت پرسونای مخاطب به ما کمک می‌کند تا موضوع مناسبی برای وبلاگ خود انتخاب کنیم.

۲- ساختن دامنه‌ی وبلاگ: در این مرحله شما به یک جایی در اینترنت نیاز دارید تا بتوانید مطالب خود را انتشار دهید و این مرحله مستلزم داشتن یک دامنه، هاست و سیستم مدیریت محتوا است که بتوانید به راحتی مطالب خود را به انتشار دهید. دامنه و هاست خود را ‌می‌توانید از شرکت‌هایی که در زمینه‌ی میزبانی وب کار می‌کنند تهیه کنید. برای یک سیستم مدیریت محتوا می‌توانید برای شروع کار از وردپرس استفاده کنید که نحوه‌ی کار با آن بسیار راحت است.

۳- استفاده از یک تم رنگی و لوگوی متناسب با وبلاگ: این دو مورد در امر وبلاگ‌نویسی بسیار مهم هستند چرا که در برندسازی شما نقش مهمی ایفا می‌کنند. شما بخاطر مطالبی که می‌نویسید و منتشر می‌کنید قطعا زحمت‌های بسیاری می‌کشید تا یک مقاله یا مطلب بازخورد خوبی در مخاطبان شما ایجاد کند و اگر قرار باشد که مخاطبان شما مطالب شما را بخوانند ولی اصلا متوجه نشوند که چه کسی آن را نوشته پس چرا اصلا بلاگ منتشر می‌کنید .

۴- موضوع اولین پست وبلاگ خود را مشخص کنید: حال موقع آن است که اولین موضوع خود را انتخاب کنید و قبل از نوشتن هر چیزی برای آن فکر کنید. موضوعات می‌توانند کلی و جزئی باشند و در نظر داشته باشید که زیاد هم در انتخاب موضوع سختگیر نباشید فقط کافیست تا دست به قلم شوید و بنویسید.

۵- موضوع‌های مختلف که شامل زیر مجموعه‌ی عنوان مقاله‌ی شما می‌شود را یادداشت کنید: ممکن است چندین موضوع تخصصی در حوزه‌ی کسب و کارتان وجود داشته باشد، همه‌ی آنها را یادداشت کرده و درباره‌ی هر کدام از آن ها تخصصی‌تر بنویسید این کار به شما برای شروع کردن به نوشتن کمک خواهد کرد و همچنین تمرکز شما را  روی موضوع‌های عنوان، بیشتر خواهد کرد. انجام این عمل به وبلاگ شما نظم خاصی می‌دهد و می دانید که باید در مورد چه چیزی بنویسید. یک مورد واقعی را با هم بررسی می‌کنیم. وقتی عنوان بلاگ خود را کلی می‌نویسید و آن را به بخش‌های کوچکتر و جزئی‌تر دسته‌بندی می‌کنید برای مخاطب نیز خواندن مطالب بسیار آسان‌تر می‌شود به عنوان مثال همین مقاله در مورد وبلاگ‌نویسی می‌باشد و عنوان‌های تخصصی‌تر و جزئی‌تر برای آن می‌تواند این باشد؛ “ چگونه یک عنوان مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کنیم”. یا این موضوع که “ نحوه‌ی انتخاب یک تم مناسب برای وبلاگ” یا چندین موضوع دیگر.

۶- مقدمه‌ای جذاب بنویسید: قبل از اینکه مخاطبان شما از خواندن مقاله‌ی شما پشیمان شوند باید در چند جمله‌ی ابتدایی مقاله‌ی خود، توجه مخاطب‌تان را جلب کنید. این کار را می‌توانید به چندین طریق انجام دهید؛ مثلا گفتن یک واقعیت یا یک آمار واقعی و جالب از کسب و کار خودتان یا تجربیات دیگران که می‌تواند این لحن بیان طنزگونه نیز باشد.

۷- مطالب خود را به صورت خلاصه‌تر سازماندهی کنید: گاهی اوقات مطالب زیاد درباره‌ی یک موضوع می‌تواند خواننده را خسته کند. بهترین کار این است از نوشتن اطلاعات زیادی خودداری کرده و متن‌های خود را ویرایش کنید تا مخاطبان از زیاد بودن مطلب وحشت‌زده و دلسرد نشوند

۸- مطلب وبلاگ خود را بنویسید: حال به مرحله‌ی جذاب می‌رسیم جایی که باید محتوای مطلب خود را بنویسیم. به یاد داشته باشید که در این مرحله کار شما به پایان نمی‌رسد. حالا باید شروع به نوشتن بلاگ خود کنید و حتما از مرحله‌ی پنجم کمک بگیرید تا بتوانید مطالب بهتری بنویسید. در مورد موضوع خود در سایت‌های خارجی تحقیقات بیشتری انجام دهید تا مطلب جامع‌تر و کامل‌تری منتشر کنید.

۹- مطلب خود را ویرایش یا تصحیح کنید: شما وقتی می‌خواهید مطلبی را منتشر کنید حتما یک الی دو مرتبه آن را بخوانید و غلط‌های املایی و گرامری آن را تصحیح کنید تا وقتی مخاطب مقاله‌ی شما را به راحتی خوانده و موضوع آن را درک کند. گاهی اوقات این غلط‌های املایی باعث پرت شدن حواس خواننده می‌شود. همچنین فاصله‌ی بین کلمات را رعایت کنید تا بیش از حد بین کلمات فاصله نیفتد. جاهایی که در متن باید پاراگراف اضافه کنید حتما این کار را انجام دهید. در کل درست‌نویسی را رعایت کنید.

۱۰- در مطالب خود از تصویر استفاده کنید: در متن‌های خود حتی‌ المقدور از عکس‌های جذاب، با کیفیت و مربوط به موضوع استفاده کنید تا مخاطب بیشتر درگیر مطلب شما شود و از خواندن آن لذت ببرد. هیچ‌وقت قدرت تصاویر را دست کم نگیرید و حتما آن را به کار ببرید.

۱۱- از برچسب یا تگ‌ استفاده کنید: برچسب یا تگ، کلمه‌ی کلیدی خاص و عمومی است که پست یا مطلب را توصیف می‌کند و به خواننده این امکان را می‌دهد تا مطالب بیشتری در همان دسته از وبلاگ را برایش نشان دهد. استراتژی مناسبی را برای تگ‌گذاری به کار ببرید، بین ۵ الی ۱۰ تگ استفاده کنید طوری که مطالب شما را پوشش دهد. از گذاشتن تگ‌های زیاد پرهیز کنید.

۱۲- در پایان مطلب خود یک CTA مناسب ایجاد کنید: زمانی که مخاطب مطلب شما را خواند از او بخواهید تا یک عمل خاصی را انجام دهد. به عنوان مثال از او بخواهید تا برای آگاهی از مقاله‌های بعدی، ایمیل خود را به شما بدهد و یا PDF  یک کتاب الکترونیکی را که شما در بلاگ کذاشته‌اید دانلود کند و یا در مورد مطلب شما نظر خود را بگوید. این عمل خاص از سمت مخاطب می‌تواند هر چیز دیگری که برای بازاریابی محتوایی شما مفید وقع شود، باشد. می‌توانید در آخر بلاگ خود یک مقاله‌ی دیگرکه تقریبا مرتبط با همین مقاله است را به مخاطب پیشنهاد دهید  و لینک آن مقاله را ‌در آنجا قرار داده و او را به صفحه‌ی مورد نظر هدایت کنید. دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی نیز گزینه‌های مناسبی برای انجام دادن کال تو اکشن می‌باشند.

۱۳- بهینه‌سازی کردن وبلاگ برای موتورهای حستجو: وقتی شما مطلبی را منتشر می‌کنید انتظار دارید که دیده شود و مخاطبان آن را بخوانند و نظر بدهند. پس در انتخاب کلمات کلیدی اول اینکه دقت کنید و ثانیا زیاد حساس نباشید. شما در حد اینکه بتوانید مطلب را به طور واضح به مخاطب هدف خود برسانید مار خود را بخوبی انجام داده‌اید.

Blogside
ارسال دیدگاه
برای ثبت دیدگاه باید شوید