وقتی کسب و کاری را تاسیس میکنید حتما در مورد آن فعالیت اطلاعات زیادی دارید و به بازار کارتان آشنا هستید. همچنین با رفتار مشتریان و نیازهایشان هم آشنایی دارید. پس خیلی راحت میتوانید در مورد موضوعاتی که کاربرانتان به آنها علاقه دارند مطلب بنویسید. اما بیشتر سعی کنید روی فرمت یا ساختار کلی محتوایتان کار کنید. معمولا مطالبی با ساختار و موضوعات زیر مخاطبان بیشتری دارند:

1- مطالب آموزشی بنویسید
مطالب آموزشی همیشه مخاطبان زیادی دارند و یکی از انواع پرطرفدار و محبوب در بین مطالب هستند. هر چیزی که فکر میکنید در زمینه کسب و کارتان نیاز به آموزش دارد را میتوانید به مخاطبان خود یاد دهید. یکی از کاربردهای تولید مطالب آموزشی این است که مشتریان شما حتی بعد از خرید هم دوباره به سایت شما برمیگردند.
کسی که از شما کالایی میخرد ممکن است برای نصب و راهاندازی آن به راهنمایی نیاز داشته باشد. حالا اگر شما یک مطلب آموزشی در مورد نحوه کار محصولتان در سایت قرار داده باشید، این کاربر دوباره به سایت شما مراجعه میکند تا آن را بخواند. این کار باعث میشود که برند شما بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند.
2- مطالب لیست شده در وبلاگ قرار دهید
مطالب فهرستی یا لیستی هم جزو مطالب محبوب هستند که معمولا استقبال زیادی از آنها میشود. این دست از مطالب معمولا بازخوردهای خوبی میگیرند و کاربران زیادی آنها را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند. همین مسئله میتواند کسب و کار شما را به افراد بسیار زیادی معرفی کند. به عنوان مثال مطالبی با عنوان 10 موبایل پرفروش بازار، 5 مدل پرطرفدار لباس، 25 فایده نوشیدن چای سبز و مواردی از این دست جزو مطالب فهرستی به شمار میروند.
3- مطلب جامع و کاملی در مورد یک موضوع خاص بنویسید
برای نوشتن چنین مطلبی ابتدا باید یک موضوع مهم مشخص کنید که دغدغه کاربرانتان باشد. بعد در مورد آن اطلاعات کاملی را در یک مطلب مفصل بنویسید. این مطلب در واقع باید چکیدهای از چندین مقاله مختلف باشد که به صورت یک مطلب واحد جمعآوری شده است.
به عنوان مثال شرکتی که در زمینه فروش کاغذ دیواری فعالیت دارد، بهتر است به جای این که هر کدام از انواع کاغذ دیواری را در یک پست جداگانه معرفی کند، یک مطلب کامل در مورد انواع کاغذ دیواری بنویسد. البته میتوانید مطالبی جداگانه در مورد هرکدام از محصولات یا خدمات خود بنویسید. بعد در یک مقاله جامع هم چکیدهای از تمام این مطالب را برای کاربرانتان بیاورید.
4- پستهای خبری در وبلاگ قرار دهید
مطالب خبری و دانستنی هم جزو آن دسته از پستهای وبلاگی هستند که بازدیدکننده زیادی دارند. این نوع از مطالب در واقع میخواهند به کاربران و بازدیدکنندگان، اطلاعاتی را در مورد یک موضوع ارائه کنند. مثلا برای یک کسب و کار در زمینه فروش قهوه مطالبی با این عناوین میتواند تاثیر زیادی در ترغیب مردم به خرید محصول داشته باشد:
- 80 درصد مردم آمریکا هر روز قهوه میخورند
- چرا آب معدنی همراه اسپرسو سرو می شود؟
- تاریخچه تولید قهوه
- چه چیزی رایحه قهوه را به وجود میآورد؟
5- از تجربیات دیگران یا خودتان مطلب تهیه کنید
یکی از روشهایی که باعث میشود کاربران شما دید بهتری نسبت به خدمات و محصولاتتان داشته باشند نوشتن در مورد تجربه استفاده از خدمات و محصولات است. مثلا اگر در زمینه فروش اینترنتی کفش فعالیت دارید میتوانید در مورد تجربه استفاده خودتان از یک کفش مطلب بنویسید. در این مطلب بهتر است در مورد راحتی کفش، جنس و ظاهر آن به مخاطب توضیحاتی بدهید.
همچنین میتوانید با مشتریانتان مصاحبه کنید و از آنها بخواهید که تجربه خود را از خرید محصول به شما بگویند. این را هم باید در نظر داشته باشید که راستگویی و صداقت را در این نوع مطالب حتما رعایت کنید. یعنی فقط به تعریف و تمجید از محصول خود نپردازید و سعی کنید واقعیت را به کاربران بگویید.
6- در مورد محصولات فروشگاه مطلب بنویسید
اکثر افراد وقتی قصد دارند محصولی را بخرند در مورد آن در اینترنت تحقیق میکنند تا بیشتر با محصول موردنظرشان آشنا شوند. پس اگر فروشگاه اینترنتی دارید باید مطالب مختلفی را در مورد محصولات خود بنویسید. روشهای مختلفی برای تولید محتوای وبلاگ در مورد محصول وجود دارد. مثلا میتوانید محصول خود را بررسی کنید و یا اینکه در مورد کاربردها و طرز استفاده از آن مقاله بنویسید.
یک راه دیگر برای تولید محتوا در مورد محصول این است که محصولات خود را غیر مستقیم معرفی کنید. مثلا اگر یک سوپرمارکت آنلاین دارید طرز تهیه غذاهای مختلف را در سایت قرار دهید. بعد در این مطالب از کال تو اکشنهای خوب برای هدایت مخاطب به فروشگاه استفاده کنید.